De afgelopen jaren schreef componist en verteller Gijs Meeusen (1964) de tekst en muziek van ‘Scrooge’. Deze avondvullende muzikale vertelvoorstelling ging in december 2017 in Den Bosch in première. Samen met een ensemble van 14 musici wordt het aloude kerstverhaal van Dickens in een nieuwe jas op de planken gebracht en de geest van Kerstmis nieuw leven in geblazen.
Over het stuk
Het kerstverhaal van Dickens is zo’n ijzersterke klassieker dat het eigenlijk met kerst niet mag ontbreken. Gijs Meeusen: ‘Het was altijd al een droom voor me een stuk te maken waarin je een verhaal met een klein orkest op de planken kunt brengen. Ik ben ontzettend blij dat dat dit jaar gaat lukken’.
Waarom Dickens’ kerstverhaal?
Allereerst omdat ik zielsveel van dit verhaal houd en het heel graag met iedereen wil delen. Een andere reden is dat elk jaar met kerst iedereen toeleeft naar een feest dat steeds minder betekenis heeft. Je hebt toch onwillekeurig iets van ‘nu komt het…’ en dan komt er niks. Daar wilde ik een alternatieve invulling aan geven en op mijn manier het duister van de donkere dagen met iedereen in het publiek toch naar het licht brengen.
Over de tekst
Ik heb geprobeerd om zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke verhaal te blijven maar het wel zo in te korten dat het in anderhalf uur vertelt kan worden. Natuurlijk moest ik het in een vorm gieten die met verteller en een orkest kan werken, en dat betekende dat de tekst een verteltekst moest worden – en vertellen is iets anders dan lezen. Vertellen is iets directs wat je niet kunt krijgen als je het verhaal voorleest. Ik hoop die directheid te hebben kunnen geven.
Over de muziek
Het is de bedoeling dat de muziek met de vertelde tekst samen een geheel vormt, en dat is een uitdaging omdat muziek zich meestal op de voorgrond plaatst. Toen de tekst af was ben ik begonnen met de muziek die ruimte laat voor de tekst. Het eerste deel heb ik eerst geschetst en later uitgewerkt tot een speelbare partituur, maar naarmate de tijd vorderde bleek dat de noten zich zo helder en direct aandiende dat ik ze veelal rechtstreeks in de partituur kon schrijven. De muziek schreef zichzelf, alsof de geest van kerstmis van 2017 over mijn schouder meekeek en het werk deed.
Over componist en verteller Gijs Meeusen
Gijs Meeusen (1964) kreeg compositielessen van Jan van Dijk en Wim Dirriwachter. Zijn voor hedendaagse begrippen toegankelijke stijl kenmerkt zich door een vaak lyrisch dramatisch idioom waarbij hij het kleurenpalet van de modale muziek combineert met melodische en harmonische expressiviteit. De bezetting waarvoor hij schrijft kent een grote verscheidenheid, variërend van eenstemmigheid, pianosolo, piano & viool, via koorwerk en liederen tot strijkorkest en symfonieorkest.
Tijdens zijn muziekstudie kon hij het niet laten om gebieden die zich om de muziek heen bevinden te onderzoeken met als doel het mysterie muziek verder te ontrafelen. Zo kwam hij terecht bij 'verhalen' en 'theater' als uitingsvormen die nauw verwant zijn aan muziek. De kennis die hij over theater en verhaal opdeed wordt op de helft van de Nederlandse Universiteiten ingezet om promovendi en docenten boeiender te leren spreken voor een publiek. De methode die hij hiervoor ontwikkelde is inmiddels in acht landen een succes.
Het zijpad van verhalen en theater is een herhaaldelijk bezocht zijpad geworden. Als verteller treedt hij op in eigen verhalen en eigen bewerkingen van bestaande verhalen met symfonieorkest zoals 'the Tempest', 'Peer Gynt' en ‘A Midsummer Nightsdream’ die hij met verschillende orkesten op de planken bracht. Nu maakt hij de aanloop naar Kerst nog spannender dan andere jaren met ‘Scrooge’ – een vertelvoorstelling voor jong en oud.
Over het stuk
Het kerstverhaal van Dickens is zo’n ijzersterke klassieker dat het eigenlijk met kerst niet mag ontbreken. Gijs Meeusen: ‘Het was altijd al een droom voor me een stuk te maken waarin je een verhaal met een klein orkest op de planken kunt brengen. Ik ben ontzettend blij dat dat dit jaar gaat lukken’.
Waarom Dickens’ kerstverhaal?
Allereerst omdat ik zielsveel van dit verhaal houd en het heel graag met iedereen wil delen. Een andere reden is dat elk jaar met kerst iedereen toeleeft naar een feest dat steeds minder betekenis heeft. Je hebt toch onwillekeurig iets van ‘nu komt het…’ en dan komt er niks. Daar wilde ik een alternatieve invulling aan geven en op mijn manier het duister van de donkere dagen met iedereen in het publiek toch naar het licht brengen.
Over de tekst
Ik heb geprobeerd om zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke verhaal te blijven maar het wel zo in te korten dat het in anderhalf uur vertelt kan worden. Natuurlijk moest ik het in een vorm gieten die met verteller en een orkest kan werken, en dat betekende dat de tekst een verteltekst moest worden – en vertellen is iets anders dan lezen. Vertellen is iets directs wat je niet kunt krijgen als je het verhaal voorleest. Ik hoop die directheid te hebben kunnen geven.
Over de muziek
Het is de bedoeling dat de muziek met de vertelde tekst samen een geheel vormt, en dat is een uitdaging omdat muziek zich meestal op de voorgrond plaatst. Toen de tekst af was ben ik begonnen met de muziek die ruimte laat voor de tekst. Het eerste deel heb ik eerst geschetst en later uitgewerkt tot een speelbare partituur, maar naarmate de tijd vorderde bleek dat de noten zich zo helder en direct aandiende dat ik ze veelal rechtstreeks in de partituur kon schrijven. De muziek schreef zichzelf, alsof de geest van kerstmis van 2017 over mijn schouder meekeek en het werk deed.
Over componist en verteller Gijs Meeusen
Gijs Meeusen (1964) kreeg compositielessen van Jan van Dijk en Wim Dirriwachter. Zijn voor hedendaagse begrippen toegankelijke stijl kenmerkt zich door een vaak lyrisch dramatisch idioom waarbij hij het kleurenpalet van de modale muziek combineert met melodische en harmonische expressiviteit. De bezetting waarvoor hij schrijft kent een grote verscheidenheid, variërend van eenstemmigheid, pianosolo, piano & viool, via koorwerk en liederen tot strijkorkest en symfonieorkest.
Tijdens zijn muziekstudie kon hij het niet laten om gebieden die zich om de muziek heen bevinden te onderzoeken met als doel het mysterie muziek verder te ontrafelen. Zo kwam hij terecht bij 'verhalen' en 'theater' als uitingsvormen die nauw verwant zijn aan muziek. De kennis die hij over theater en verhaal opdeed wordt op de helft van de Nederlandse Universiteiten ingezet om promovendi en docenten boeiender te leren spreken voor een publiek. De methode die hij hiervoor ontwikkelde is inmiddels in acht landen een succes.
Het zijpad van verhalen en theater is een herhaaldelijk bezocht zijpad geworden. Als verteller treedt hij op in eigen verhalen en eigen bewerkingen van bestaande verhalen met symfonieorkest zoals 'the Tempest', 'Peer Gynt' en ‘A Midsummer Nightsdream’ die hij met verschillende orkesten op de planken bracht. Nu maakt hij de aanloop naar Kerst nog spannender dan andere jaren met ‘Scrooge’ – een vertelvoorstelling voor jong en oud.